Under slutet på 80-talet kom en andra varvskris. De första sprickorna såg man hos Albin Marin, som på nyåret 1976 invigde sin nya, grandiost överdimensionerade fabrik i Kristinehamn på en produktionspotential på 2500 båtar om året. Ironiskt nog så invigdes den vid just den tidpunkt då den ökande efterfrågan på segelbåtar nådde sin kulmen. Alla försäljningskurvor började sjunka i allt snabbare takt. Marknaden hade mättats. När skatteavdragen inskränkes 1980 kom andra problem, folk kunde inte längre dra av räntan i deklarationen. Ett annat och mer konkret problem var de många reklamationerna. Den nya generationen ”båtbyggare” hade inte haft alldeles klart för sig vilka krafter det rör sig om när vind och sjö växer. Reklamationerna tog bort vinsterna för de nya aktörerna och år efter år urholkades resultaträkningarna. När också 70-talets rekordhöga inflation också kom ner på en sansad nivå slogs sista spiken i kistan för båtbranschen. Festen var slut. Storföretag drog sig ur båtindustrin med mångmiljonförluster. Albin Marin såldes för en krona. Även Sveriges andra gigant, Pelle Petterson AB, gick under. Några västkustvarv inriktade på export hängde kvar och klarade krisen.
På ostkusten var Rosättra båtvarv nästan ensam överlevare, och den enda överlevaren med rötter i träbåtstillverkningen. Hos Rosättra tickade produktionen av Linjett 32 vidare som ingenting hade hänt. Varvets kostym var lagom stor, blygsam i jämfört med de som gick omkull, och orderböckerna var fulla. Kvantitet har aldrig varit ett motto för Rosättra, med erfarenhet hade de satsat på småskalighet och kvalitet. ”Det går bra nu och vi har fullt i produktionen”, berättade Janne för Norrtelje Tidning 1983.